Oranje gekleurde straten, miljoenen Nederlanders aan de buis gekluisterd en stadions tot de nok toe gevuld. Tot voor kort was dit duidelijk de beschrijving van een EK of WK van het Nederlands mannenelftal. Maar afgelopen zomer kregen Lieke Martens en haar ploeggenoten het voor elkaar om een ‘Oranje Leeuwinnen Gekte’ te ontketenen.
Fotografie: Pro Shots
De vreugde was groot op die zomerse zondagmiddag in Enschede. Aanvoerster Sherida Spitse hief de beker omhoog en symboliseerde de doorbraak van het vrouwenvoetbal in Nederland. Oranje Europees kampioen in een stampvolle Grolsch Veste. Het was het scenario waarvan bondscoach Sarina Wiegman vooraf slechts had kunnen dromen.
Inmiddels behoort het verhaal van het EK tot de geschiedenisboeken. Een klein half jaar later is er veel veranderd in het leven van de topspeelsters. Anonieme meisjes transformeerden tot bekende Nederlanders. Shanice van de Sanden heeft de sponsoraanbiedingen voor het uitkiezen, terwijl Lieke Martens zich de beste speelster van de wereld mag noemen. In een uitgebreid interview delen de speelsters van respectievelijk Olympique Lyon en FC Barcelona hun ervaringen.
Ontwikkeling
In de schaduw van de glitter en glamour bij Oranje, ziet de KNVB meer gevolgen van het EK-succes. Het aantal voetballende meisjes neemt al jaren toe en zal – na een kleine stagnatie – komend jaar weer een vlucht nemen, zo blijkt uit de cijfers. Dit terwijl het aantal voetballende jongens en mannen afneemt. Ik sprak erover met Richard Kuiper van NOC*NSF en Daan Schippers van de KNVB.
Een interessante vraag is of de Eredivisie Vrouwen kan meeliften op de huidige ontwikkelingen in het Nederlandse vrouwenvoetbal. Terwijl Oranje aanhaakt bij de top, zijn de Nederlandse clubs kansloos in Europa. Het bereiken van de kwartfinales van de Champions League is al een utopie voor Ajax, PSV en FC Twente. Hoe kan de vertaalslag gemaakt worden van groei in de breedte naar een hoger niveau in de top? Nebojša Vuckovic (PSV) is de langstzittende trainer in de Eredivisie Vrouwen en deelde zijn visie op deze kwestie.
Commercie
Ten slotte heb ik gekeken naar de commerciële gevolgen in het Nederlandse vrouwenvoetbal. Ik sprak met de zaakwaarnemer Tim Vrouwe, die huwelijksaanzoeken gericht aan Lieke Martens ontving. Hoe is de status van de speelsters veranderd? Ook vroeg ik RTV Oost-directeur Marcel Oude Wesselink over zijn ervaringen met tv-uitzendingen van vrouwenvoetbal. De commerciële bal in het vrouwenvoetbal lijkt voorzichtig aan het rollen gebracht.